گمرک یکی از مهم ترین نهادهای هر کشور است. چرا که کلیه بارهای ورودی و خروجی از کشور را با دقت مورد بررسی قرار می دهد. تا مطمئن شود همه چیز بر اساس قانون آن کشور پیش می رود. گمرک تبریز یکی از قدیمی ترین و مهم ترین گمرکات کشور است که 80 سال از تاسیس آن می گذرد. این گمرک در زمینه صادرات و واردات کالا فعال بوده و به مشتریان این خطه خدمات متنوعی را ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ترخیص کالا از گمرک تبریز تا پایان این مطلب همراه ما بمانید!

جهت مطالعه بیشتر: ترخیص کالا از گمرک سهلان (منطقه ویژه اقتصادی سهلان)

مشخصات گمرک تبریز

گمرک تبریز در مسیر جاده ترانزیت ایران و ترکیه واقع شده است که بخش غربی تبریز محسوب می شود. قسمت شمالی این مسیر به اداره راه و ترابری، قسمت شرقی به جاده تبریز مراغه و قسمت های جنوبی و غربی به راه آهن تبریز منتهی می شود. این گمرک همانطور که گفتیم، از 80 سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده و در زمینه صادرات و واردات کالا کار می کند. یعنی کلیه بارهای وارد شده به کشور و خارج شده از آن توسط این گمرک بررسی شده و همه موارد قانونی چک می شود. این قوانین نیز بر اساس قوانین تصویب شده برای گمرکات در قانون اساسی ایران است.

مراحل ترخیص کالا از گمرک تبریز

ترخیص کالا از گمرک تبریز مانند هر گمرک دیگری مراحل به خصوصی دارد. در این بخش قصد داریم به بیان این مراحل بپردازیم. پس تا پایان همراه ما بمانید!

1- ثبت اظهار نامه در سامانه اینترنتی گمرک:

ارائه اظهار نامه اولین مرحله از ترخیص کالا در گمرک است. در این مرحله بایستی کلیه مدارک مورد نیاز را به گمرک تحویل دهید. سپس یک سری فرم ها به شما داده می شود که بایستی در آن ها اطلاعات شخصی خود را به همراه مشخصات کالایی که قصد ترخیص آن را دارید، وارد کنید. اطلاعات شخصی می تواند مربوط به وارد کننده یا ترخیص کننده باشد. در نهایت اطلاعاتی که درج کرده اید، وارد سامانه irica.gov.ir می شود.

مراحل ترخیص کالا از گمرک تبریز
مراحل ترخیص کالا از گمرک تبریز

2- تعیین مسیر ترخیص کالا:

دومین مرحله ترخیص کالا از گمرک تبریز مربوط به تعیین مسیر ترخیص کالاست. قوانین گمرک به گونه ای است که برای کالاهای مختلف، مسیرهای متفاوتی جهت ترخیص وجود دارد. این روند به این صورت است که سه مسیر سبز، قرمز و زرد جهت ترخیص کالاهای مختلف ترسیم شده است. کالاهایی که برای ترخیص نیازی به بررسی کارشناس ندارند، در مسیر سبز قرار می گیرند. اما دو مسیر دیگر (یعنی زرد و قرمز) مخصوص کالاهایی است که نیازمند کارشناسی هستند و خود این دو مسیر، در جزییات تفاوت هایی با هم دارند. لازم به ذکر است که کارشناسی کالاها جهت ترخیص، توسط کارگروه کنترل در دایره ارزش انجام می گیرد.

بیشتر بخوانید: کارگو چیست؟

3- دریافت مجوزهای لازم:

در بحث واردات کالا بایستی کالاهایی که وارد کشور می شوند، بر اساس نوع و عملکردی که دارند، مجوزهای لازم را از وزارتخانه های مربوطه بگیرند. از جمله این وزارتخانه ها می توان به استاندارد، بهداشت، جهاد کشاورزی و… اشاره کرد. در این مرحله این موارد بررسی می شود.

4- بررسی تعرفه گمرکی:

کارشناسان گمرک در این مرحله از ترخیص کالا از گمرک تبریز مجوزهایی که دریافت شده را به همراه تعرفه های گمرکی بر اساس قانون بررسی می کنند. در صورتی که مشکلی از نظر قانونی وجود نداشته باشد، آن را تایید و امضا می کنند.

5- پرداخت تعرفه های گمرکی:

در این مرحله وارد کننده بایستی هزینه های مورد نیاز را پرداخت کند تا کار ترخیص کالا به مرحله بعدی برود.

6- تحویل کالا:

زمانی که هزینه های مربوط به گمرک را پرداخت کردید، انباردار پروانه سبز گمرکی را بررسی می کند. و پس از زدن مهر خروج شما می توانید محموله خود را بارگیری کرده و از گمرک خارج کنید.

مدارک مورد نیاز جهت ترخیص کالا از گمرک تبریز
مدارک مورد نیاز جهت ترخیص کالا از گمرک

مدارک مورد نیاز جهت ترخیص کالا از گمرک تبریز

در این بخش از مطلب ترخیص کالا از گمرک تبریز به توضیح مدارک مورد نیاز جهت ترخیص کالا می پردازیم. بدیهی است که برای ترخیص کالا به یک سری مدارک نیاز است. این مدارک بایستی به هنگام دریافت قبض انبار گمرک ارائه شوند. به این قبض جهت ترخیص کالا نیاز خواهید داشت. در ذیل لیستی از مدارک مورد نیاز را برای شما عزیزان

  • بارنامه (در این برگه بایستی تمام مشخصات مربوط به بار از جمله تعداد کالا، وزن ناخالص کالا، تعداد کانتینر و… درج شود)
  • پروفرما یا پیش فاکتور
  • فاکتور اصلی
  • پکینگ لیست
  • گواهی مبدأ
  • بیمه نامه
  • قبض انبار
  • مجوز های قانونی
  • برگ ترخیص
  • و….

ترخیص تخصصی کالا در گمرک تبریز

گمرک تبریز با چند دهه سابقه در زمینه صادرات و واردات کالا بر اساس قانون جمهوری اسلامی ایران کلیه کالاهای شما عزیزان را مورد بررسی قرار داده و از فیلتر قوانین گمرکی عبور می دهد. شما جهت ترخیص کالا از گمرک تبریز حتما بایستی با فرد یا شرکتی که در این زمینه تخصص کافی دارد، مشاوره کنید. تا اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شما قرار دهد. چرا که ترخیص کالا از گمرک بر اساس قوانین کشور مربوطه انجام می شود. در نتیجه برای جلوگیری از ایجاد موقعیت خلاف قانون، بهتر است از ابتدا کلیه قوانین را در این زمینه چک کنید!

ترخیص کالا از گمرک تبریز با اوراسیا کارگو

اوراسیا کارگو با بیش از یک دهه فعالیت در زمینه ارسال بار به کشورهای همسایه به صورت زمینی، صفر تا صد خدمات مورد نیاز مشتریان را در این خصوص ارائه می دهد. یکی از مهم ترین این خدمات، ترخیص کالا از گمرک است. چرا که در هر حمل بار بین المللی شما بایستی حتما از سد گمرک عبور کنید. بنابراین نیازمند یک مشاور متخصص هستید که در تمام مراحل کار در کنار شما باشد. اوراسیا کارگو با در دست داشتن یک تیم پشتیبانی قدر و با تجربه با اطمینان این قول را به شما مشتری عزیز می دهد که کلیه خدمات مورد نیاز شما را با بالاترین کیفیت ممکن ارائه خواهد داد.

ترخیص کالا از گمرک تبریز با اوراسیا کارگو
ترخیص کالا از گمرک تبریز با اوراسیا کارگو

کافیست همین حالا با تم پشتیبانی ما تماس بگیرید و مورد خود را با همکاران ما در میان بگذارید. ما در اوراسیا کارگو به شما عزیزان مشاوره رایگان ارائه خواهیم داد. در این مشاوره به کلیه سوالات شما در خصوص ترخیص کالا از گمرک تبریز یا هر گمرک دیگری، پاسخ داده خواهد شد. به علاوه سایر خدمات مورد نیاز حمل بار را نیز می توانید از ما درخواست نمایید!

09143016553

پاسخ بدهید

با من تماس بگیر
+
با من تماس بگیرید!
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp